perjantai 8. toukokuuta 2015

Maantiepyörä alle ja menoksi

Fillarikuume iski kun seurasin kavereiden himolenkkejä Facesta ja Suuntofoorumilta. Käytin kerrankin oikein aikaa selvitystyöhön ja perehdyin siihen, millainen fillari olisi minun käyttööni paras. Speksit olivat seuraavat:

- Viimeiset 15 vuotta olen ajanut Nishikin hybridillä. Painoa 18 kg ja passaa kaikenlaiseen maastoon ja keliin. Joustohaarukka ja lisävarusteena tarakka. Useita vuosia myös lastenistuin kiinni.
- Olen kiinnostunut ajamaan 20-150 km:n mittaisia lenkkejä sitä mukaa kun kunto ja tekniikka paranevat.
- Ajan mieluiten maantiellä.
- En aja talvella.
- Ajan vain harvoin sateessa, en koskaan (toivottavasti) loskassa.
- Pyörä tulee lenkkikäyttöön, ei työmatkapyöräilyyn.
- En ole koskaan koettanut käyräsarvista pyörää tai lukkopolkimia.
- Olen 168 cm.

Luulin tarvitsevani cyclocross pyörän ja saavani sen tonnilla.

Luin TM vertailuja, vierailin netissä fillarifoorumilla, konsultoin muutamaa pyöräliikettä ja yhtä pyöräilyyn vihkiytynyttä (kisaavaa) kaveria.

Tulin pyöräkaupasta Specialized Dolce Comp maantiepyörän onnellisena omistajana. Tarvikepaketin kanssa pyörälle tuli lopulta hintaa 1 530 eur. Mukana varasisäkumeja, rengasrautoja, juomapulloja, pikkupumppu sekä mittarilla varustettu jalkapumppu. Jo aiemmin olin ostanut lukkokengät.


Sain Porvoon Pyöräkeskuksesta erittäin asiantuntevaa palvelua ja ihan alkuun maantiepyörän testiin muutamaksi päiväksi. Pääsin siis kokeilemaan miltä tuntuu ajella vajaan 10 kg:n painoisella ja erittäin hyvin rullaavalla pyörällä. Olihan se hienoa! Minun mitaiselleni valikoitui tästä merkistä ja mallista 51 senttinen runko.

Pakettiin kuului lisäksi pyörän säätöjen tarkistaminen juuri minun mittojeni mukaan. Satulan korkeus ja etäisyys tangosta, tangon kulma sekä jarrukahvojen asento laitettiin kohdilleen. Pyörä oli ajotelineeessä kiinni ja säädöt tehtiin liikkeessä. Lopuksi kauppias vielä vannotti soittamaan jos jotain kysymyksiä tai ongelmia ilmaantuu pyörän kanssa. Aivan mahtavaa!

Kaupat tehtiin eilen illalla ja tänään on ensimmäinen 12,6 kilsan testilenkki omalla uudella takana. Menohaluja kutkuttaa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti